همه کسانی که برای ریاست جمهوری مطرح هستند

سایت سروش نیوز در گزارشی اختصاصی نوشت :«همه کسانی که برای ریاست جمهوری مطرح هستند» این چهره ها هستند!

همچنین این پایگاه خبری نوشت .دراین گزارش خبری بنا بر تایید یا رد شخص خاصی را نداشته و تنها به بررسی گوشه ای از شخصیت و همچنین اخباری که در محافل مختلف راجع به کاندیداتوری برخی از سیاسیون مطرح می شود آنهم به صورت مختصرمی پردازیم.

لازم بذکر است عنوان اصلاح طلب ویا اصوالگرا و یا دولتی ها صرف شخص خاصی نیست و کلی مطرح می شود.

طیف موسوم به اصلاح طلبان:

1-سید حسن مصطفوی معروف به خمینی
نوه امام راحل و عظیم الشان انقلاب همواره در قبول مسئولیتها و پست های پیشنهادی ازافراد و اشخاص مختلف سر باز زده و هم اینک ریاست تولیت آستان نورانی امام راحل را بر عهده دارد .وی به تدریس درس خارج فقه و اصول در شهر مقدس قم نیز مشغول است.سید حسن خمینی تاکنون شخصیتی را داراست که به جناح خاصی وابسته نشده است اما در محافل سیاسی از او با نام کاندیدای مایل به اصلاح طلبان نام برده می شود.طبیعی است حضور او می تواند بسیاری از معادلات سیاسی را برهم زند.


2-محمد رضا عارف
عارف پسر دایی سید محمد خاتمی است .وی سمت معاونت ریاست جمهوری دولت اصلاحات را نیز برعهده داشته است.عارف چندی پیش توسط مقام معظم رهبری به عنوان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد.مواضع او در میان اصلاح طلبان میانه و معتدل است.عارف نیزمانند دیگر شخصیت های اصلاح طلب رد شده اصولگرایان نیست,البته او همواره یک اصلاح طلب بوده است.



3-سید علی نقی (کمال) خرازی
خرازی چهره ای سرد و خشک و البته با دیسپرین یک دیپلمات واقعی را داراست.وی که از خانواده خرازی ها ست هم اینک به عنوان رئیس و عضوشورای راهبری روابط خارجی از سوی مقام معظم رهبری مشغول به فعالیت است .کمال در دولت سید محمدخاتمی ریاست وزارت خارجه را برعهده داشته است .گمان ها بر این است که او می تواند سرو سامانی به وضعیت بین اللمل از دید منتقدین دهد.وی از افراد کم حاشیه دولت اصلاحات بود.



4-حسن فریدون روحانی
نام حسن روحانی را بسیاری در دوره های اولیه مذاکرات هسته ای می شنیدند.او به لباس مقدس روحانیت ملبس است.روحانی همیشه خوش پوش و آراسته  و قطعا در صورت ریاست جمهوری کمی ازسید محمد خاتمی در خوش پوشی ندارد.وی اولین کسی است که در قبل از انقلاب رهبر کبیر انقلاب را در سخنرانیش امام خطاب نمود.روحانی سابقه نمایندگی مجلس در چند دوره را نیز دارد و هم اینک در مجمع تشخیص مصلحت نظام وریاست مرکز استراتژیک مجمع فعالیت دارد.خاطرات جدیدرئیس سابق و عضو شورای امنیت ملی  اخیرا و انتقاداتش به دولت جدیدا  مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است.روحانی از یاران ودوستان نزدیک اکبرهاشمی رفسنجانی است.


5-حسین علایی کرهرودی
سردار حسین علایی که از سرداران و فعالان عرصه دفاع مقدس و جنگ بوده است یکی از گزینه های مطرح از سوی اصلاح طلبان جهت ریاست جمهوری است.علایی را که در چند سال اخیر بیشتر به تحلیل گر مسائل عراق و خاورمیانه می شناسیم هم اینک در کسوت استاد دانشگاه مشغول به فعالیت است .وی در کارنامه خود ریاست سابق ستاد مشترک سپاه و مصلی تهران رابا حکم رهبر معظم انقلاب دارد.حسین علایی اولین فرمانده نیروی دریایی سپاه است.


علایی چندی پیش با اعلام مواضع انتقادی خود نسبت به دولت رسما از دایره اصوالگرایان فاصله گرفت .مقاله 19 دی حسین علایی سرو صداهای زیادی را در محافل سیاسی به پا کرد و انتقاداتی را نسبت به وی فراهم ساخت.اصلاح طلبان با توجه به چهره جدید علایی و نظر به سابقه انقلابی اش چه در قبل و چه در بعد از انقلاب و در جنگ وی را گزینه مناسبی جهت کاندیاتوری ریاست جمهوری می دانند.

6-محسن رضایی میرقائد
فرماندهی سپاه در دفاع مقدس از آن اوست.رضایی چند دوره است که کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری است و تقریبا با توجه به تحصیلاتش بیشتر ایده های اقتصادی را مطرح می نماید.رضایی در انتخابات پر حاشیه سال 88مسیر خود را از مهدی کروبی و میرحسین موسوی جدا نمود.فوت فرزندش دوباره در رسانه ها نام اورا بیش از پیش مطرح کرد .رضایی هم اینک دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام است.




طیف موسوم به اصولگرایان


1-محمد باقر قالیباف
محمد باقر قالیباف نیز یکی از گزینه های مطرح جهت ریاست جمهوری است.قالیباف که در دوران دفاع مقدس از فرماندهان جنگ بوده با فرماندهی نیروی انتظامی در راس خبرها قرار گرفت ,متحول کردن نیروی انتظامی در زمان او منجر به کاندا شدنش در انتخابات سال 84 شد قالیباف پس پیروزی احمدی نزاد سکان شهرداری تهران را با رای اعضای شورای شهر برعهده گرفت و تاکنون نیز شهردار پایتخت است.



وی در میان برخی از شهروندان تهرانی به عنوان مدیر جهادی معروف است.گسترش مترو و همچنین تبدیل شهرداری از یک نهاد خدماتی به یک نهاد اجتماعی خدماتی شعار اوست.اصوالگرایان قالیباف را گزینه جدی برای کاندیداتوری ریاست جمهوری می دانند.


2-مهدی چمران
وی برادر شهید مصطفی چمران است .چمران که سابقا ریاست فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح را برعهده داشته هم اینک به عنوان عضو و رئیس شوارای شهر تهران و از افراد تاثیر گذار جریان آبادگران است.چمران در انتخاب محمود احمدی نژاد به سمت شهرداری تهران نقش مهمی داشت.وی نیز در برخی از محافل به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری مطرح است.



3-سعید جلیلی
جیلی را همه به مذاکرات هسته ای در سالهای اخیر می شناسند.وی یک دیپلمات کار کشته است.این دانش آموخته دانشگاه امام صادق ع که سمت مشاورت رهبرمعظم انقلاب را نیز برعهده دارد از جانبازان دفاع مقدس می باشد.سعید جلیلی در میان دوستانش به ساده زیستی مشهور است.وی نیز یکی از گزینه های مطرح اصوالگرایان می باشد.بسیاری روحیه انقلابی اورا مثال زدنی می دانند.


4-علی اردشیرلاریجانی
لاریجانی داماد خانواده علمی و فرهنگی مطهری  است .پدرش از علمای مشهور نجف و قم بوده است.وی در کارنامه فعالیت خود ریاست وزارت ارشاد و ریاست سازمان صداو سیما و همچنین نمایندگی مجلس را دارد .علی لاریجانی همچنین مدتی رهبری مذاکرات هسته ای کشور را برعهده داشت .ریاست مجلس نیز عنوانی است که بسیاری با نام لاریجانی از آن یاد می کنند.ابداع کلمات خاص در سخنرانی ها ویژگی اوست .وی نیز یکی از گزینه های مطرح اصوالگرایان برای ریاست جمهوری است.لاریجانی یکبار برای ریاست جمهوری کاندیدا شد.




5-مصطفی پور محمدی
پورمحمدی هم اینک ریاست سازمان بازرسی کل کشور را برعهده دارد.وی از معاونین سابق وزارت اطلاعات و همچنین از وزاری محمود احمدی نژاد بوده است .وزیر کشور دولت احمدی نژاد با حاشیه هایی از کابینه جدا شد.انتقادات جدی پورمحمدی در رسانه ها علیه دولت بسیار مورد توجه قرار گرفته است.تاکنون کاندیداتوری برای ریاست جمهوری از سوی وی رد نشده است.

6-علی اکبر(جمشیدی) ناطق نوری
ناطق, همه اورا به استقبال امام می شناسند.وی چندبار ریاست مجلس ایران رابرعهده داشته است.رئیس سابق کمیته های انقلاب اسلامی درمصاحبه هایش ظاهرا از جامعه روحانیت کناره گیری نموده است اما مواضع روشنی دراین خصوص دقیقا در دست نیست.ناطق که هم اینک ریاست بازرسی دفتر رهبری را برعهده دارد با سفر اخیر خود به شهر یزد آن هم با بستگان سید محمد خاتمی رقیب انتخابات ریاست جمهوریش خبرهایی را مبنی بر حضور جدی در فعالیتهای سیاسی رقم زد.برخی از کارشناسان وی را مستعد کاندیداتوری اطلاح طلبان می دانند.


7-علی اکبر ولایتی
لباس یقه دیپلمات اودر مذاکرات زمان جنگ با کشورهای مختلف در ذهن ها نقش بسته است.ولایتی که هم اینک بیشتر به فعالیت  و حضور در نشست های علمی و فرهنگی و بین المللی فعالیت دارد هم اینک مشاور عالی بین اللمل رهبر معظم انقلاب است.علی اکبرولایتی چهره ایست که یکبار از او به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری نام بردند ولی به علت حضور آیت الله هاشمی و احترام وی به رئیس مجمع تشخیص مصلحت از کاندیداتوری کناره گرفت.ویژگی وی داشتن چهره ای آرام و تحلیل های پخته بین المللی است.

8-عزت الله ضرغامی
ضرغامی از فرماندهان سپاه پاسداران بوده است.وی حکم  ریاست صدا و سیما را از رهبر معظم انقلاب دارد.ضرغامی در انتخابات ریاست جمهوری 88 با برگزاری نوعی جدید از تبلیغات در رسانه ملی بسیار خبر ساز شد.وی جدیدا با راه اندازی شبکه های متعدد بخشی از انتقادات علیه خود را پاسخ گفته است.عملکرد ضرغامی دررسانه ملی همیشه زیر ذره بین منتقدین بوده است.


9-غلامعلی حداد عادل
وی یکی ازچهرهای تاثیر گذار مجلس شورای اسلامی است.حداد عادل را بیشتر به فعالیت در عرصه های فرهنگی و آموزشی و نگاشتن کتابهای مختلف می شناسند.وی ابداع کننده بسیاری از کلمات فارسی معادل انگلیسی  در ایران است.حداد عادل چندی پیش توسط رهبر انقلاب مجددابه عضویت مجمع تشخیص مصلحت درآمد البته هم زمان مشاور فرهنگی مقام معظم رهبری نیز می باشد.هم اینک در محافل سیاسی بحث بر سر ریاست وی بر مجلس نهم نیز داغ است.


طیف موسوم به دولتی ها


1-غلامحسین الهام
بسیاری او را به داشتن عنوان های مختلف در کابینه نخست ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد می شناسند.وی از افراد تاثیر گذار در دولت است.همسر او نیزبا نگاشتن مقالات و مطالب تند علیه آیت الله هاشمی رفسنجانی بسیار خبر ساز شد.الهام که هم اینک بسیاری از عنوانهایش را به دیگران سپرده در انتخابات مجلس نهم از لیدر ها و رهبران جریان پایداری بود.بسیاری در تحلیل هایشان او را گزینه اصلی دولت می دانند.وی بسیار از لحاظ روحیه به محمود احمدی نژاد نزدیک است.


2- علی نیکزاد
او را به مسکن مهر می شناسیم.نیک زاد استاندار استانی که خود احمدی نژاد استاندارش بوده است,بود.وی در دولت دهم سمت ریاست بر وزارت مسکن و شهرسازی را برعهده گرفت.ویژگی او حضور در استانهای مختلف جهت فعال کردن موتور حرکت مسکن مهر است.وی در میان وزیران کابینه به خوبی با ریاست کابینه همراه است.

3- حمید رضا حاجی بابایی
حاجی بابایی که مجلسی ها او را از دولت بیشتر میشناختندو در کارنامه خود نمایندگی مجلس را بدنبال دارد وزیر آموزش و پرورش محمود احمدی نژاد است.وی با اعلام تعطیلی  پنج شنبه های مدارس و همچنین تغییر در بخشی از نظام آموزشی بسیار در رسانه ها خبر ساز شد.وعده های او جهت استخدام معلمین از سوی کادر آموزش و پرورش بسیار دنبال می شود.او نیز با محمود احمدی نزاد رابطه خوبی دارد.


4-کامران باقری لنکرانی
وزارت  بهداشت اورا بهتر از هر کسی می شناسد.تحصیلاتش درشیراز و علاقه اش به این شهر باعث شده پس از کناره گیری از پست وزارت متعدد به آن شهر سفرداشته باشد.لنکرانی که رئیس جمهور شوخی معروفی را تحت عنوان هلو با او نمود در انتخابات مجلس نهم از لیدرها و شخصیت های تاثیر گذار جریان پایداری بود.از ویژگی های او متانت و تقریبا کم سن و سالی او در میان رجل سیاسی است.


5-میرحسن موسوی
وی یکی از چهره ای نزدیک به رحیم مشایی است.نام میرحسن موسوی اذهان رو بسمت یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری سال 88 می برد .موسوی هم اینک ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را داراست.گمانه ها ازحاشیه ساز شدن وی بعلت نزدیکی به مشایی در انتخابات را حکایت دارد.

6-کامران دانشجو
نام دانشجو را بسیاری به اخوان دانشجو می شناسند.دانشجو ها یکی شان در وزارت علوم یکی دیگر در شورای شهر و دیگری جدیدا در دانشگاه آزاد مشغول به فعالیتند.دانشجو که استاندار تهران وهمچنین رئیس ستاد انتخابات در سال 88 را عهده دار بوده هم اینک وزارت علوم را عرصه خود برای حضور در کابینه انتخاب کرده است .وی با احمدی  نژاد رابطه خوبی دارد و از ویژگی هایش رک بودن در اظهار نظرات چه مقابل دوربین های خبرنگاران و چه بدون دوربین در جلسات است.



پایان قسمت اول
در قسمت دوم به تحلیل شرایط و موقعیت هریک از این افراد ان شا الله تعالی خواهیم پرداخت.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد