حقایق عزل متکی؛ یکبار برای همیشه!

به گزارش صریح نیوز، منوچهر متکی وزیر خارجه سابق کشورمان در پاسخ به سخنان دکتر احمدی‌نژاد در مجلس، با ادبیاتی هتاکانه و توهین آمیز و به شکلی رندانه، حقایق ماجرای عزل خود را کتمان کرد.

 

متکی با اشاره به جمله معروف منسوب به ابوعلی سینا که می‌گوید "اگر برای یک کار "اشتباه"، هزار "توجیه" بیاورید می‌شود "هزار و یک اشتباه" گفت: سخنان و رفتار آقای احمدی نژاد فرزند خودسر!!! خانواده‌ای را ترسیم می‌کند که با سوء استفاده از حمایت‌های بی دریغ و با سعه صدر بزرگ خانواده، به جای قدرشناسی و احترام، گستاخانه!!! به هنجارشکنی!!! می‌پردازد و هیچ مرزی در الزامات سخن گفتن به خصوص منطبق بودن با حق، عدل و صداقت و آراسته بودن با منطق و انصاف را پاس نمی‌دارد.

هواپرستانه سخن نگفتن از آموزه‌های اسلامی و سیره نبی مکرم اسلام (ص) است که فرمودند: "ما ینطق عن الهوی".

 

متکی افزود: برخی از اظهارات آقای احمدی‌نژاد در مورد وزیر امور خارجه سابق کشورمان از مصادیق تهمت و افترا و به دلیل تکرار از مصادیق تشویش اذهان عمومی و قابل تعقیب قضایی است!!! البته اینجانب بنا به مصالحی که از مهمترین آنها حفظ آرامش عمومی جامعه و مورد تاکید مقام معظم رهبری است، از پیگیری آن صرفنظر می‌کنم هر چند که در روز قیامت، خداوند متعال بهترین و عادلترین قضاوت کنندگان بین بندگان خود خواهد بود.

 

وی درباره این سخن احمدی‌نژاد که مدعی شده بود ماموریتی برای سفر به سنگال وجود نداشته است، توجه رئیس جمهور را به نامه‌ اطلاعی که حدود یک ماه پیش از سفر به سنگال پیرامون این سفر و اهداف مورد نظر نگاشته بود جلب کرد و افزود: آن نامه هم اینک در سوابق دفتر رئیس جمهور موجود است.

 

 

 

این واکنش گستاخانه متکی به سخنان رئیس جمهور در حالی است که حقایق عزل وی دقیقا همانگونه است که احمدی نژاد بیان داشت و متکی برای سومین بار با رندی و حق پوشی تمام، به رئیس جمهور حمله کرد.

 

اما از آنجاکه متأسفانه رسانه ها ترجیح دادند مانند همیشه طرف مقابل احمدی نژاد را بگیرند و از حقایق با هدف تخریب رئیس جمهور فرار کنند، یکبار برای همیشه ماجرای عزل متکی را شرح می دهیم:

 

متکی کاندیدای احمدی نژاد برای وزارت خارجه دولت دهم نبود و رئیس جمهور تصمیم بر تغییر وی داشت اما به دلیل شرایط کشور و برخی مصالح، وی را در سمت خود ابقا کرد.

 

در جریان پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 88، چند دیپلمات ایرانی که دکتر احمدی نژاد از ابتدا با اعزامشان به غرب مخالف بوده و به متکی تذکر داده بود، پناهنده شدند. در پی این مسئله، پس از سفر سال گذشته رئیس جمهور به سازمان ملل، در جلسه ای در سطح مسئولان ارشد نظام، تصمیم گرفته شد که تغییری در مدیریت وزارت امور خارجه ایجاد شود که البته شخص احمدی نژاد با آن مخالف بوده است. از زمانی که این تصمیم گرفته شد تا سه ماه به دلیل سفرهای مداوم وزیر امورخارجه، رئیس جمهور فرصتی برای در میان گذاشتن آن با متکی نیافت تا آنجا که چند روز قبل از سفر متکی به سنگال، جلسه ای از سوی دکتر احمدی نژاد با متکی در ساعت 10 شب برگزار شد.

 

رئیس جمهور در آن جلسه پس از سه ماه به صراحت به متکی می گوید که علیرغم مخالفت و میل بنده، تصمیم به تغییر شما گرفته شده است و من شما را به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در نظر گرفته ام که متکی در پاسخ، ضمن مخالفت با پیشنهاد رئیس جمهور، می گوید که نگران من نباش!

 

سپس منوچهر متکی از برنامه سفر خود به سنگال خبر می دهد که احمدی نژاد در پاسخ وی می گوید از نظر من این سفر ضرورتی ندارد و شما دیگر مسئولیتی در این زمینه ندارید که متکی همچنان اصرار بر این سفر می کند و علیرغم مخالفت رئیس جمهور و طرح موضوع برکناری وی، اعلام می کند که روز دوشنبه از سنگال باز خواهد گشت.

 

رئیس جمهور علیرغم آنکه با سفر وی مخالف بود و هیچ مأموریتی به وی نداده بود، به دفتر خود اعلام می کند که خبر تغییر وزیر امور خارجه را دوشنبه عصر که متکی به تهران بازگشته است منتشر کنند.

 

عصر روز دوشنبه دکتر احمدی نژاد احتمال می دهد که متکی هنوز بازنگشته و به دفتر اعلام می کند که خبر را فعلا منتشر نکنند که بخش اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور اعلام می کند طبق دستور قبلی، دقایقی قبل خبر را منتشر کرده که احمدی نژاد خواستار برداشتن خبر از روی سایت می شود اما به دلیل آنکه سایر رسانه ها این خبر را منتشر کرده بودند، امکانپذیر نبود.

 

دکتر احمدی نژاد پس از این ماجرا در جلسه ای تصریح می کند که تمام تلاش خود را برای حفظ آبروی متکی به کار برده و ناخواسته رویدادی شکل گرفت که مورد خواست و پسند هیچ کس نبود و البته از سفرهای بدون گزارش و دستاورد مشخص متکی گلایه می کند.

 

ناگفته نماند که مدیر کل دفتر وزارت خارجه در گفتگو با رئیس جمهور تأکید می کند که دوشنبه ملاقاتهای رسمی در سنگال تمام شده بود و متکی جلسات را تمدید کرده و حتی از آنجا با وزارت خارجه تماس گرفته و خواسته بود که سفر دیگری برایش هماهنگ کنند. وی همچنین اخبار رسانه ها مبنی بر اینکه رئیس جمهور سنگال در جلسه ملاقات این خبر را به متکی اعلام می کند، تکذیب کرده و می گوید خود ما به متکی خبر را اعلام کردیم و در آن زمان، هیچ جلسه رسمی هم نبود.

 

اما منوچهر متکی در سه نامه تکذیبیه که پس از آن ماجرا به رسانه ها ارسال کرد، هر بار با زیرکی و رندی از اصل و حقیقت ماجرا طفره رفت و به چیز دیگری پرداخت. در اولین نامه، اطلاع خود از زمان برگزاری جلسه تودیع و معارفه را تکذیب کرد، نه اطلاع خود از اصل تصمیم به برکناری وی!

 

در این نامه هم که در پاسخ به سخنان رئیس جمهور در جلسه سؤال مجلس منتشر کرده، مأموریت نداشتن از سوی رئیس جمهور برای سفر سنگال را تکذیب نکرده و صرفا گفته است که یک ماه قبل از سفر، نامه اطلاعی به دفتر رئیس جمهور فرستاده و این در حالی است که رئیس جمهور روز قبل از سفر، وی را از برکناری مطلع و با سفرش به سنگال مخالفت می کند که البته متکی این حقیقت را هیچگاه تکذیب نکرده و با توهین از کنار آن گذشته است.

 

ضمن تقبیح شدید توهین های بی سابقه منوچهر متکی به رئیس جمهور، از وی می خواهیم به جای فرافکنی به صراحت پاسخ دهد آیا برای سفر سنگال از رئیس جمهور مأموریت داشته است؟ آیا پیش از سفر در دیدار رئیس جمهور، جملات فوق را نشنیده است؟

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد